Problematikken ved sammenligningstjenester

Problematikken ved sammenligningstjenester

Sammenligningstjenester som bl.a. Compers  site opkræver typisk ikke dets brugere noget for at bruge deres websted. I stedet tjener de penge via betalinger fra detailhandlere, der er angivet på webstedet. Afhængigt af den særlige forretningsmodel for sammenlignings-shoppingwebstedet, betaler detailhandlere enten et fast gebyr, der skal inkluderes på webstedet, betaler et gebyr, hver gang en bruger klikker igennem til forhandlerwebstedet, eller betaler hver gang en bruger gennemfører en specificeret handling. For eksempel når de køber noget eller registrerer sig med deres e-mail-adresse. Sammenligningtjenester opnår store data omkring produkter, der dækker mange forskellige forhandlere fra tilknyttede netværk. Der er også virksomheder, der er specialiserede i konsolidering af datafeed med henblik på sammenligningstjenester og som opkræver brugere for adgang til disse data. Når produkter fra disse feeds vises på deres websteder, tjener de penge, hver gang en besøgende klikker igennem til sælgers websted og køber noget. Søgeresultater kan sorteres efter det betalingsbeløb, der er modtaget fra de forhandlere, der er anført på webstedet.

Problematikken ved sammenligningstjenester

Ligesom de fleste websteder er websteder med prissammenligning, er søgemaskiner afhængige af kliks fra besøgende. Den generelle karakter af websider der fokuserer på shoppping til sammenligning af priser er, at da deres indhold leveres af detailforretninger, er det usandsynligt at indhold på websteder med prissammenligning er helt unikt. Tabellestillayoutet på et sammenligningswebsted kan af Google betragtes som Autogenereret indhold.  Fra Googles opdatering fra 2011 til sin søgealgoritme, kendt som Google Panda, ser det ud til, at Google er begyndt at betragte disse sammenligningssider som af lav kvalitet. Dette kan derfor gå hen og blive en udfodring for sammenligningstjenester.

På grund af store tilknyttede netværksudbydere, der leverede let tilgængelige oplysninger om store mængder lignende produkter fra flere leverandører, har små prissammenligningssider de sneste år, været i stand til at bruge teknologi, der tidligere kun var tilgængelig for de større prissammenligningswebsteder.  Denne teknologi inkluderer software og plugins, der har til formål at standardisere de typiske processer, der involverer pris og produktsammenligning. Uden meget ressourcer blev det muligt for amatører at bygge tilsyneladende professionelle websteder, mest ved hjælp af det populære CMS system. Disse små sider er ofte afhængige af Google for deres besøgende, som er tjent med at bruge tilknyttede netværk.

Den lave indholdskvalitet på typiske små niche sider, der ofte grænser op til spam og svig, er et voksende problem ud fra forbrugerbeskyttelse og kvaliteten af ​​søgemaskiner. Ved at spille algoritmen for søgemaskine-giganten Google er det muligt at placere sider af lav kvalitet prominent i søgeresultaterne.

Vildledende sammenligningssider giver indtryk af at teste et produkt grundigt. I virkeligheden er testene blot en samling af frit tilgængelig information, hvilket ofte fører til, at de dyreste produkter anbefales. Dette øger igen provisionssatsen, som webstedsejere tjener for de anbefalede produkter.

4 Responses

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *